En gång är ingen gång, tre gånger är en vana – Gina Dirawi

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om P3:s programledare Gina Dirawi. Inlägget handlar om hur Gina jämför Israel med Hitler.

Jag blev med denna bakgrund förvånad att SVT i måndags presenterade Gina Dirawi som en av programledarna för Sveriges största TV-program: Melodifestivalen.

Nyheter24 uppmärksammande mitt blogginlägg och konfronterade projektledaren för melodifestivalen som svarade:

– Det är en olycklig rubrik och hon står inte längre för den, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen.

Nu är det inte bara rubriken som är ”olycklig” utan det är större delen av texten.
Tyvärr är inte Ginas inlägg en enskild företeelse utan hela hennes blogg är fylld med historierevisionism och antisemitiska kopplingar, och då räknar jag inte läsarnas kommentarer (som hon är ansvarig för)
Axplock från kommentarerna.

”sionisterna asså , dom ska alltid ligga bakom allt (JUDAR) !!!”
” Israeler och judar är omänskliga. de har inget blod i kroppen.”
”en droppe blod av en arab är värd 1000 israeler”

Sedan 1999 uppmärksammar Sverige den 27 januari som Förintelsens minnesdag, det var nämligen den dagen som man befriade koncentrationslägret Aucshwitz. Gina uppmärksammande också denna dagen med ett inlägget  ”En minnesdag för alla” (Inlägget raderat).
Ett citat ur texten:

”För alla palestinier som mördats av sionister i Israel”

Och för visa att det inte handlar om en ”olycklig” rubrik.

  • ”Hur kan ett land som Israel,som bryter mot alla mänskliga rättigheter,som gör exakt samma sak som Hitler gjorde fast med andra medel” Från inlägget: Hejja terrorismen (inlägget raderat.) ref.
  • ”Jag förstår inte hur människor som upplevt förintelsen,kan göra samma sak mot andra människor,och att världen bara ser på. Detta är den nya förintelsen!” Från inlägget: Vem är terroristen egentligen? (inlägget raderat.) ref.
  • ”då Israel slaktade hundratals människor” Från inlägget: Leve Israel? (inlägget raderat.) ref
  • ”Man kallar Hamas terrorister,men vad fan är inte Israel då?” Från inlägget: Sluta skäm ut oss ref

Som sagt, en gång är ingen gång, tre gånger är en vana.
Jag förväntar mig mer av Public Service-bolagen.

Kommentera gärna om ni hittar mer saker på hennes blogg som är värt att ta upp.

Gina Dirawi var anställd som nyhetsreporter på Sveriges Radio när flera av de nämnda inläggen skrevs.

13 reaktioner på ”En gång är ingen gång, tre gånger är en vana – Gina Dirawi

  1. Det är märkligt att hon får det uppdraget fast kanske också ett tecken i tiden. Det verkar numera vara ett populärt sätt att chockera och väcka uppmärksamhet på – Assange, Galliano, von Trier, Charlie Sheen och säkert andra kändisar jag inte håller koll på.

    Dock tycker jag att det känns fel att använda vad kommentatorer har sagt. Jag brukar tillåta folk att säga nästan vad som helst på min blogg men det är mer för att jag gillar oinskränkt yttrandefrihet än för att jag håller med.

  2. Bra att detta uppmärksammas. Gina Dirawi är en idol för många unga svenska (moderate) muslimer. Synd att SVT och övrig media ska bidra till att lyfta fram en person med så tydliga antisemitiska ståndpunkter.

  3. skrämmande :S fy va obehagligt:S
    jag var på Auschwitz i somras och kan med total sanning säga att det Israel gör är INTE att jämföras med förintelsen och Hitlers fruktansvärda vansinnesgärningar!

  4. En bloggpost Ana Gina tog bort så småningom, med ”mellansteget” att hon ändrade rubriken, var den där Israel och Hitler jämställdes i just rubriken. Någon kanske invänder mot att detta är ett klassiskt antisemitiskt grepp med att Ana Gina inte känner till det (även om annat i bloggposten var upprörande och uppenbar lögnpropaganda; skärmdumpad).

    Men att extremt grovt hatiska och antisemitiska kommentarer som gavs tidigt i kommentarsfältet låg kvar i ett par veckor utan att tas bort känns märkligt. Bildt friades för kommentarer och det gör man nog om man inte förhandsgranskar. Men ändå märkligt att Gina inte gjorde något åt dem — eller kanske inte märkligt? :(

  5. Det enda vi kan göra är att fortsätta anmäla felaktigheter och sådant som strider mot våra lagar.

    Jag tänker anmäla SVT för deras val och jag tänker även kontakta BT och se om dem är intresserade utav att göra ett inlägg. Får säkert nej, men den dagen man slutar försöka då kan man lägga sig ner

  6. Dags att flytta från landet. En muslim och tillika antisemit skall sitta julvärd. Hatar hon Jesus också? Han var nämligen av judisk börd.

    Jag mår illa. Kan vi nu inte ens få ha våra kristna/svenska traditioner i fred?

    Har länge haft det i tankarna, men nu är det finalt, TVn åker ut. Tror inte det är någon som kommer sakna den och jag slipper se idiotin. Usch och fy!

    1. Traditioner är föränderliga, vi firar inte jul på samma sätt som de gjorde för 100, 150 eller 150 år sedan, så jag begriper inte vad du menar med att du inte får ha din jul i fred för att en julvärd på tv inte passar in i din världsbild. För jag antar att du inte klär dina golv med halm, läser högt ur julevangeliet och tar ditt första bad sedan i somras på julafton? Kanske går du på julottan (som dina föräldrar kanske gjorde när de var små) och ställer ut gröt till tomten (som du kanske själv gjorde som liten), men i så fall är du ganska ensam om det.

Kommentarer är stängda.