En glimt in i skolans värld

Israel-palestina-konflikten bör skildras utifrån fakta,  inte ideologi.
Skolundervisning om Israel-palestina-konflikten bör baseras på fakta inte ideologi.

Det finns flera webbplatser på nätet som ger användare möjligheten att ladda upp och publicera sina skolarbeten. Tanken är att dessa arbeten sedan ska ge inspiration till andra som vill skriva om liknande ämnen.

När man läser några av de skolarbeten som finns tillgängliga och som handlar om Israel-Palestina-konflikten får man en fingervisning om vilken historieskrivning som råder bland svenska gymnasieelever. Något som gör mig riktigt orolig.

Gemensamt för de skolarbeten jag har läst är att man inte skiljer på det historiska palestina, det brittiska mandatet palestina och dagens uppfattning om vad som kommer utgöra en palestinsk stat. Flera av dessa skolarbeten tillskriver Förintelsen som orsak till att Israel utropades som stat och att det skedde på bekostnad av palestinierna. Detta trots att det aldrig tidigare i funnits en palestinsk stat eller ett palestinskt land med självstyre. Vissa elever går till och med så långt att de påstår att “Moses ockuperade Palestina”…

Som källhänvisning anger flera av arbetena det ambitiösa initiativet SO-rummet.se. Bland deras material hittar man en föreläsning av gymnasieläraren David Gesier om judendomen och konflikten mellan Israel och palestinierna. Föreläsningsvideon är problematisk på flera sätt. Till exempel nämner David inget av alla de krig som Israel tvingats utkämpa för att överleva. Han nämner heller inget om den dagliga terrorn eller hur kommande generation indoktrineras i hat.  Istället berättar han om sin resa till Hebron där han fått höra om hur “bosättare” kastar ner skräp och till och med avföring på marknaden nedanför. David nämner inte att det endast handlar om några få meter av marknaden och att det gäller ett fåtal Israeliska aktivister som påstås kasta ned skräp. Den plats David pratar om är ett obligatoriskt stopp för de pro-palestinska guidningarna i området, det finns till och med videoklipp på detta. Titta och läs kommentarerna.

Oavsett så är det såklart  problematiskt med dessa aktivister, men frågan är om det är relevant för svenska gymnasieelever för att förstå konflikten? Varför i så fall inte berätta om kulhålen i fasaderna på husen? Eller varför de idag kallas bosättare? Hela Hebrons judiska befolkning fördrevs nämligen 1929. Över 60 personer mördades, flera våldtogs och andra torterades.

Vidare så tycker jag det är oroväckande att David i sin föreläsning tar hjälp av den karta vi sett BDS rörelsen så flitigt sprida på sociala medier. Eftersom kartan fått sådant genomslag vill jag passa på att peka på några felaktigheter och samtidigt visa varför kartan är helt förkastlig som utbildningsmaterial.

Skärmdump från gymnasieläraren David Gesier föreläsning
Skärmdump av den missvisande kartan från gymnasieläraren David Gesier föreläsning

(1946)
Den första bilden visar inte palestina som David säger utan det brittiska mandatet palestina, två ojämförbara entiteter. Bilden är också väldigt ohederlig eftersom den endast visar judiskt ägd mark men inte arabiskt. Skulle kartan visa det skulle man snabbt se att över 75% tillhörde mandatet och resten skulle vara prickigt av judiskt/arabiskt ägande.

(1947)
Den andra bilden visar FN:s delningsplan. En delningsplan som förkastades av både palestinierna och Israels arabiska grannar vilket inte nämns i videon. Istället startade grannländerna ett utrotningskrig mot staten Israel. Viktigt att påpeka är att både Jerusalem och Betlehem tillskrivs de palestinska områdena vilket är fel. De städerna går under termen “Corpus Separandum” vilket innebär att de ska råda under internationellt styre.

(1967)
Den tredje bilden säger inget om att Gaza och västbanken fram till 1967 var illegalt ockuperat av Egypten respektive Jordanien. Studerar man kartan lite närmare ser man att Judeén/Samaria fått sitt nya namn, Västbanken, under Jordaniens ockupation. Det är också under denna period som idén om ett “östra” Jerusalem uppstår eftersom alla judar som bodde i den delen av staden fördrevs eller mördades. Alla arabiska invånarna på västbanken fick jordanskt medborgarskap. Storbritannien erkände Jordaniens anspråk på västbanken.

(2006)
Den fjärde och sista bilden visar ett område som för första gången i historien styrs av palestinier. Men även denna bild är något missvisande eftersom det fortfarande pågår förhandlingar om den slutgiltiga gränsdragningen. Något som ska regleras i enlighet med Osloavtalet.


Som lärare har man ett stort ansvar! Det handlar inte om att färga eller övertyga sina elever utan att servera dem fakta. Som ung är man formbar och jag tror inte man har förmåga att tillämpa källkritik på sina lärare.

Att de skolarbeten jag läst ger en så missvisande bild av konflikten får sin förklaring när lärare som David tar sig friheten att lägga sin egna värdering i undervisningen. Frågan är bara om David är ensam om detta?

Det är oklart om resan till Hebron arrangerades av Palestina grupperna men att PGS ofta arrangerar resor för gymnasielärare o elever står i deras årsberättelser. Där kan man även läsa om deras omfattade ”påverkansarbete”. Tillexempel har alla högstadie och gymnasieskolor fått två exemplar av ”Checkpoint – 40år av ockupation” (med stöd av forum syd) samt ”Jerusalem ockuperad stad”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s