Hur länge kan man vara ung och dum? Historien om Dirawi och public service

Gina Dirawi har gjort det igen. Denna gång har hon gjort reklam för en ökänd antisemits bok, Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Gina Dirawi har återigen hamnat i blåsväder efter att hon postat en bild där hon rekommenderar en bok skriven av den välkände antisemiten Lars Wilhelmsson. Det är som sagt inte första gången Gina vädrar sina antisemitiska värderingar…

Ungefär vid den här tiden förra året tillkännagav SR och SVT att Gina Dirawi var en av de tre programledarna för Musikhjälpen. Musikhjälpen är ett program som sänds 24 timmar om dygnet i en hel vecka i både radio och tv.

Jag hade tidigare bara hört Ginas namn, då i samband med att hon fick 2010:s Blog Award.  Jag gick in på hennes blogg för att se vem denna och för mig okända programledare var. Efter att ha skummat igenom några inlägg insåg jag att flera inlägg tenderade till att vara antisemitiska men framför allt så framförde hon en väldigt ensidig och historiskt felaktig kritik av Israel. När jag sedan scannade igenom kommentarerna så blev man nästan mörkrädd. Flera av dem borde man antagligen polisanmält för hets mot folkgrupp. Tittade man på datumstämplingarna av kommentarerna så såg man att de legat orörda i flera månader.

Efter mitt korta besök på Ginas blogg blev jag upprörd och förbannad över att ingen tidigare dragit i nödbromsen. Hade SR och SVT köpt grisen i säcken? Eller ännu värre, hade de faktiskt läst bloggen och tyckt att det var ok? Hur som helst så hade de valt att anställa detta ”bloggfenomen”!

Genast så Twittrade jag ut några exempel på inlägg som innehöll antisemitiska åsikter med ”Hashtaggen” mh11 (Musikhjälpen).

Musikhjälpens hemsida fanns det en modul som visade upp vad som sagts på twitter om programmet. När mitt inlägg dök upp i modulen på sr.se ledde det till att modulen genast togs bort och samtidigt började flera sidor på Ginas blogg försvinna en efter en.

Jag har ingen uppfattning om hur många inlägg som Gina tillsammans med Sveriges Radio raderade men jag är övertygad om att det var långt fler än de som jag senare lyckades fiska upp från Googles cache.

Jag lärde mig snabbt att jag skulle bli tvungen att ta skärmdumpar på bloggposterna innan jag publicerade inlägg om Gina, eftersom de mörkades så fort jag skrev något.

I ett av mina blogginlägg tog jag upp hur Gina Dirawi jämförde Israel med nazisterna. Efterhand fyllde jag på med några fler inlägg som jag lyckades få fram via Google. När jag läste vidare på hennes blogg insåg jag att flera av posterna skrivits samtidigt som hon var anställd som reporter på Sveriges Radio. Något som strider helt emot SR:s programregler. Trots detta så har SR valt att anställa Gina. Hon skriver nämligen själv i bloggen hur hennes blogg ledde till anställning på Sveriges Radio. Att det inte ringde några varningsklockor hos de ansvariga som anställde henne är mycket anmärkningsvärt. Här är några av inläggen hon skrev innan hennes anställning. [1][2]

Efter att mitt inlägg uppmärksammats av bloggen Pophöger och senare nyheter24 och Axess så var det flera som blev upprörda över hur Sveriges Radio hanterade att en av deras anställda bloggade antisemitiska inlägg på sin fritid.  Bland annat hade Julia Romanowska en privat mejlkonversation med SR:s VD Mats Svegfors. Denna konversation publicerades sedan på bloggen Pophöger. Där kan man läsa hur Mats Svegfors på ett hånfullt sätt försvarar Ginas uttalande. Till slut ursäktade han Gina med att hon var en ”ung flicka” som inte förstod bättre. Inte ett ljud om att hon faktiskt var anställd som nyhets- och inslagsreporter när de omdiskuterade inläggen skrevs. Tyvärr blev det aldrig någon debatt om detta trots att konversationen publicerade publikt och ingen tittade närmare på detta faktum.

Jag tipsade även Sveriges Radios Medierna eftersom det nu började skrivas om detta i DN och SVD men fick aldrig något svar. Jag letade vidare efter exempel på hur SR tidigare agerat vid liknade tillfällen. Det jag hittade var hur en bloggare som var anställd hos SR omedelbart blev avstängd från sina ordinarie arbetsuppgifter, efter att ha gjort en närmast humoristisk kommentar om den sittande regeringen. Man skrev även i Resumé att SR:s policy var väldigt tydlig på denna punkt. Ett annat exempel som jag hittade var en person som var kontrakterad av SR men vid sidan om gjorde en reklamfilm för SD (Sverige demokraterna), den personen fick sparken direkt.

SVT tvingade till slut Dirawi att ge en ursäkt. En väldigt lam sådan. SR duckade och publicerade aldrig  någon ursäkt för de antisemitiska inläggen. Hur kommer det sig?

Historien om Gina Dirawi borde ha slutat där, hösten 2011.  Istället har hon gjort en kometkarriär inom Public Service världen. Hon har till och med fått hedersuppdraget att återigen leda ett av landets absolut största TV- evenemang: Melodifestivalen. Och likaså Musikhjälpen.

Dock har hon fortsatt att skriva inlägg med ensidig Israelkritik och historierevisionism. Bland annat har hon uppmanat att sätta en kula i huvudet på en viss amerikansk president samt postat bilder på skadade syriska barn som hon ger Israel skulden för. Jag kontaktade SR angående tweeten om den amerikanska presidenten och fick höra att det borde betraktas som satir. Gällande det skadade syriska barnet så kontaktade jag Gina och sa att barnet var från Syrien och inte hade något med Israel att göra. Gina postade då genast en ny bild på ytterligare ett sårat barn och lät påvisa att Israel återigen var förövare, dock utan att ange vart bilden var tagen eller vad som hänt med barnet eller om det ens var ett palestinskt barn.  Denna typ av hatpropaganda och opinionsdrivande är signifikant för Gina. Detta nådde hennes 63.000 följare på twitter. Den första bilden som hon postade retweetades över 130 gånger. Att Gina som är en förebild och maktspelare för ungdomar är klar och tydlig. Lägg då till att hon backas upp av Public service -företagen som ger henne trovärdighet. Hur kan det få fortgå?

Nu har det skett igen! Nu har Dirawi  ännu en gång skrivit ett inlägg på sin blogg och rekommenderat en bok skriven av en välkänd antisemit. Tror ni att någon av de många journalister från SVT och SR som följer henne på Twitter reagerade? Nej! Det var återigen bloggsfären som tvingades påpeka det opassande i att göra reklam för en bok skriven av en ökänd antisemit och konspirationsteoretiker. När folk började reagera togs inlägget bort och återigen ger Dirawi en ny lam ursäkt som om att hon inte visste vem denna Wilhelmsson var.

Dirawi har varit en uppskattad talesperson för Sundsvalls Palestinagrupp och borde mycket väl känna till vem Lars Wilhelmsson är. Wilhelmsson figurerar nämligen flitigt som talare på diverse Pro-Palestinska tillställningar, då ofta i sällskap med den tidigare Sveriges Radio anställde antisemiten Mohamed Omar. Men om det nu är som Gina säger att hon inte visste vem denna Wilhelmsson var så räcker det med att läsa texten på bokens baksida för att man ska förstå. ”Israel är idag, enligt Lasse, det största hotet mot fred i världen och Sionismen det största hotet mot mänskligheten.”

Dirawi ber alltså åter om ursäkt men hon tar faktiskt inte avstånd till boken och dess innehåll. SVT säger i sin tur att de inte ansvarar för hennes blogg så länge de inte strider mot deras principer eller demokratiska värderingar. Att ett public service-bolag tycker att hatpropaganda och förföljelse av minoriteter får flöda fritt inom deras demokratibegrepp är under all kritik.

Problemet är inte att Gina Dirawi har en privat blogg där det förekommer antisemitism, historierevisionism och hatpropaganda. Det är den legitimiteten som Sveriges Radio och SVT ger henne.

Men framför allt. Vad säger Sveriges Radio? Varför hör man återigen ingenting från dem? Hon ska strax kliva in i SR: s störta satsning där hon ses och hörs 24 timmar om dygnet i en hel vecka. Vem får det medieutrymmet idag? Och HUR kan man ge en antisemit detta uppdrag, för andra gången?

SVT har tvingat Gina att be om ursäkt men vidtar inga åtgärder utöver det. Men vad säger Sveriges Radio? Inte ens en ursäkt har yttrats… Var är public service på väg?

Här har jag samlat alla inlägg som jag skrivit om Gina Dirawi.

Bilder på SVT, SR och Musikhjälpens hemsidor i fredags.

.

6 thoughts on “Hur länge kan man vara ung och dum? Historien om Dirawi och public service

  1. Mycket bra skrivet. Ja, det är oförlåtligt av Sveriges Television samt en skymf mot judiska folket om de tillåter henne leda program som ”Musikhjälpen” samt ”Melodeiestivalen”. De får inte hålla henne bakom ryggen längre. Inte en ursäkt har yttrats av Sveriges Radio. /Piere Schori borde också be om ursäkt för hans glödande hat mot judiska folket i ”Debatt” 22/11/ Jag och många med mig anser att Gina D skall lämna sina uppdrag. Omgående.

    1. Aftonbladets Åsa Linderborg, av alla människor, har läst boken och är befriande tydlig: ”Nu granskar vi skiten”:

      ”Men det räcker med att bläddra bara lite för att man ska se bokens verkliga tema: judar.

      Wilhelmson hatar judar, förnekar förintelsen – han skriver den alltid med citattecken: ”Förintelsen” – och anser att Israel som nation ska utplånas.”

      http://www.aftonbladet.se/kultur/article15845333.ab

      1. Att ”Ässet” vill ren tvätta Dirawis (och hans) antisemitism med frågan ”Exakt vad i bokenh” hittar man antisemitism, bevisat att ”Ässet”s ideologi är i still med Dirawi när hon bör om ursäkt som om att hon inte visste vem denna Wilhelmsson var.

Kommentera

